Ájurvéda

18.09.2015 11:38

Ájurvéda je sanskrtské slovo a znamená vědění o životě. Je to systém tradičního indického lékařství praktikovaný i v jiných zemích, včetně České republiky, jako systém alternativní a komplementární medicíny. Nejstarší literatura o ájurvédě pochází již z védského období v Indii. Nejvlivnější díla jsou Sušruta samhitá a Čaraka samhitá, které ovlivňují tradiční lékařství i v naší době. Ájurvédští praktičtí lékaři používají ájurvédské bylinné preparáty a ájurvédské léčebné metody při lehkých onemocněních a chorobách. V západním světě se ájurvéda stala alternativním léčebným způsobem v zemích, kde její léčebné metody byly patentovány a duševní vlastnická práva legalizována jak západními, tak i indickými institucemi. Také v Americe je ájurvéda považována za komplementární a alternativní lékařství, přičemž některé způsoby, jako bylinkářství, masírování a jóga jsou samostatná odvětví.

 

Ájurvéda je považována za nejstarší a nejholističtější systém péče o zdraví. Podle ájurvédy je stabilní rovnováha tří základních energetických charakteristik - dóš - základem zdraví. Podle klasické ájurvédy má každý člověk již od narození zcela specifický a vyvážený poměr tří dóš (tridóša) a jejich nerovnováha způsobuje pocity nevole, bolesti, onemocnění a choroby.

Je dvacet pět vlastností, které se k dóšám vztahují:

  1. VÁTA - suchost, pohyblivost, chladnost, lehkost, proměnlivost, jemnost, hrubost, rychlost,
  2. PITTA - horkost, ostrost, světlo, vlhkost, mastnost, tekutost, kyselost,
  3. KAPHA - těžkost, zdrženlivost, olejnatost, sladkost, stabilnost, pomalost, měkkost, lepkavost, těžkopádnost a chladnokrevnost.

Orgány a poruchy, které nejvíce souvisí s působností jednotlivých dóš jsou:

  1. VÁTA - hrtan, krevní oběh, nervový systém
  2. PITTA - žluč, žaludek, střeva, játra, slezina, srdce, oči a kůže
  3. KAPHA - hlen, dutiny, kostra, zuby, nehty

Ve vztahu k přírodě a k přírodním silám jsou dóši prostředníky mezi duchem a okolním světem:

  1. VÁTA - směs éteru a vzduchu
  2. PITTA - směs ohně a vody
  3. KAPHA - směs země a vody

K přesnějšímu určení původu nerovnováhy a poruch rozeznává ájurvéda patnáct subdóš:

  1. VÁTA - prána, udána, samána, apána, vjána
  2. PITTA - pačhaka, randžaka, sadhaka, aločhaka, bhradžaka
  3. KAPHA - kledaka, avalambaka, bhodaka, tarpaka, šléšaka

 

Ájurvéda se zaměřuje na dynamické vyvažování životních energií - prán - v těle a považuje většinu poruch za psychosomatické. Všechna doporučení jsou zaměřena na podporu rovnováhy dóš. Zahrnuje doporučení pro vyvážené stravování a životosprávu, různé terapie (paňčakarma) a procedury (aroma, hudba, čištění, masáže), pulsovou diagnostiku, tělesná (Hatha jóga) a dechová (pránajáma) cvičení a techniky rozvoje vědomí (meditace). Ájurvédské rostlinné a minerální doplňky stravy přispívají k harmonické vyváženosti mysli a těla oživením vnitřních životních energií.

 

Mezi ájurvédou a tzv. západní medicínou jsou zásadní rozdíly. Západní medicína se obvykle zaměřuje na symptomy nemoci a primárně se snaží za pomocí léčiv a chirurgických zákroků odstranit z těla patogenní částice nebo nemocné tkáně. Za pomoci tohoto přístupu bylo zachráněno mnoho lidských životů. (Ve skutečnosti se ájurvéda též zabývá chirurgií.) Avšak léčiva díky své toxicitě oslabují tělo.

 

Ájurvéda se nezaměřuje na nemoc, nýbrž se snaží neustále po celý život podporovat energeticky vyvážený stav v těle. Když je tělo namáháno minimálním množstvím stresu a tok energie v těle je vyrovnaný, je přirozený tělesný obranný systém velmi silný, a může proto snadno chránit náš organismus proti chorobám.

 

Ájurvéda se nesnaží nahradit západní medicínu. Existuje mnoho případů, kdy je lepší léčit chorobu nebo akutní případ pomocí běžných syntetických léčiv nebo chirurgického zákroku. Ájurvéda může též ve spojení se západní medicínou pomoci při léčení nemocného organismu a/nebo při obnovení rovnováhy v organismu po léčení syntetickými léčivy nebo po chirurgickém zákroku. Existuje však velmi mnoho onemocnění, chronických chorob, alergií atd., se kterými se západní medicína nedokáže vypořádat vůbec, nebo když už tato onemocnění “léčí”, tak pouze potírá vnější symptomy a nezaměřuje se na skutečné příčiny zdravotního problému a tím i skutečné vyléčení.

 

Podle ájurvédy zahájení jakékoli léčby (nezáleží zda to bude podávání léčiv, akupunktura, masáž…) bez předcházejícího vyloučení toxinů zodpovědných za nemoc z těla povede pouze k uložení těchto jedovatých látek hlouběji do tělesných tkání. Výsledkem takovéto povrchní léčby může být úleva od symptomů nemoci, avšak základní příčina onemocnění zůstane po takové léčbě nedotčena, problém se pak objeví znovu ve stejné nebo jiné (většinou závažnější) formě.

 

Ájurvédské léčebné metody se snaží o eliminaci nebo neutralizaci toxinů, a to na fyzické i duševní úrovni. Jedná se o velice jednoduché, ale mimořádně účinné metody jak znovu vytvořit v organismu stav rovnováhy – stav zdraví. Po stanovení diagnózy může ájurvédský lékař doporučit např. změny v životním stylu, změny ve stravě, použití bylin apod. Pomocí ájurvédy je možné úspěšně léčit mnoho chorob a zdravotních problémů včetně poměrně těžkých a chronických onemocnění, které klasické západní léčbě vzdorují (problémy kožní, nemoci dýchacího ústrojí, poruchy zažívacího ústrojí, rekonvalescence, bolesti hlavy, migréna, obezita, problémy krevního oběhu, gynekologické problémy, nemoci páteře, kloubů, svalů, nespavost, nemoci ze stresu).

 

Uvolnění na psychické úrovni

Hněv, strach, obavy, nervozita, žárlivost, lakota a hrabivost jsou běžnými lidskými emocemi. Ještě mnoho lidí se dnes v dětství učí nevyjadřovat tyto negativní emoce. Výsledkem je, že lidé už v raném věku v sobě potlačují tyto přirozené emoce. Ájurvéda učí, že musíme tyto negativní myšlenky uvolňovat, protože když zůstanou potlačeny uvnitř nás, mohou způsobit stav nerovnováhy – nemoc.

 

Ájurvédskými technikami pro řešení těchto problémů jsou pozorování a uvolňování. Např. když se objeví hněv, měl by si ho člověk plně uvědomovat, pozorovat tento pocit jak se rozvíjí od počátku do jeho konce. Díky takovému sebepozorování můžeme poznat, kde je původ určité negativní emoce. Potom budeme umět nechat lehce takovou emoci odejít a uvolnit se. Tak můžeme řešit podobné problémy vždy. Podle ájurvédy může být negativní emoce uvolněna skrze její plné uvědomění.